Deze is wat lastiger.
Om dit te begrijpen moet u de getallen van decimaal omzetten naar binair, ofwel van het 10-tallig-stelsel naar het 2-tallig-stelsel.
Zo is het getal 50|10 (|10 betekent 10-tallig) gelijk aan 110010|2 (|2 betekent dan natuurlijk 2-tallig).
Verder heeft de computer 7 beurten nodig om het getal te raden (zie ook uitleg raad mijn getal), omdat 27 = 128.
Bij iedere beurt worden nu getallen gegenereerd waarvan een bepaald bit hetzelfde is.
“bit” staat voor binary digit, en betekent het cijfer (0 of 1) op een bepaalde plaats,
waarbij de telling van de plaatsen uiterst rechts en bij 0 begint.
Zo is het 4e bit van 110010|2 gelijk aan 1.
Het spel gaat dus als volgt:
Bij de eerste beurt worden alle getallen met hetzelfde 0e bit getoond,
bij de tweede beurt worden alle getallen met hetzelfde 1e bit getoond, en zo verder.
Stel we kiezen het 0e bit “1”, dan kijken we naar alle oneven getallen.
Stel we kiezen het 1e bit een “0”, dan starten we bij 1, slaan er dan 2 over, nemen de volgende 2, slaan er 2 over, nemen de volgende 2, enzovoort.
Omdat u bij iedere beurt aan de computer vertelt of uw getal erbij staat, geeft u dus automatisch informatie over het ne bit; u vertelt of het ne bit in uw getal zit of niet.
Na 7 beurten zijn er 7 bits bekend, en dus is het getal bekend.
Om ook wat variatie in het spel te brengen wordt er per beurt een munt gegooid.
Is de munt “kop”, dan wordt er gekeken of het ne bit een 1 is, is de munt “munt”, dan wordt er gekeken of het ne bit een 0 is.
En daarom lijkt het of er geen patroon zit in de getoonde getallen.