Lazarus-Klokje-Intro

Afleveringen

Lazarus is een ontwikkel-omgeving voor Windows en Linux.

Het is gebaseerd op de FPC (Free Pascal Compiler) en lijkt erg op Delphi. Het lijkt zelfs zo sterk op Delphi dat je in Lazarus ook in Delphi-mode kunt werken.
En Lazarus is freeware!

In deze serie artikelen neem ik u mee in de wondere wereld van het ontwikkelen van een pc-applicatie.
Hierbij ga ik er vanuit dat u enige kennis en ervaring heeft met een grafische ontwikkel-omgeving en met (object-) Pascal.
Wellicht is het nuttig als u uw kennis ophaalt over Pascal. Op deze site vindt u een prima introductie over Pascal: Programmeren met Pascal.
Ook is het handig wanneer u iets over Object Oriented Programming in Lazarus/Delphi weet. Lees daarvoor: Oeps.

Om de belangrijkste aspecten van een applicatie de revue te laten passeren ga ik u meenemen in de ontwikkeling van een desktop klokje. Dit is bijvoorbeeld handig voor het tweede scherm waarin weliswaar een taakbalk kan staan, maar deze heeft dan geen klok.

Ik maak de klok in de Windows-versie van Lazarus.
De versie van Lazarus die ik gebruik is 1.6.4.

De klok krijgt de volgende mogelijkheden/specificaties:

  • Een digitale versie;
    • Font kan wijzigen;
    • Voorgrondkleur kan wijzigen;
    • Achtergrondkleur kan wijzigen;
  • Een analoge versie;
    • Grootte kan wijzigen;
    • Kleuren van de wijzers kunnen wijzigen;
    • Soort klok (“clockface”) kan wijzigen;
  • Een snelmenu (rechter muisknop);
  • Doorzichtigheid kan wijzigen;
  • Altijd zichtbaar (als keuze);
  • Alarm instellen;
  • Alarm laten afgaan met tekst en geluid;
  • Een About-box;
  • Sluiten van de klok;
  • Opslaan van alle variabelen in een configuratie-bestand (vroeger ook wel ini-bestand genoemd);
  • Openen met een “splash-screen”.

Verder moet de klok natuurlijk sleepbaar zijn, zoals met ieder ander venster.

We zullen bovenstaande specificaties één voor één gaan implementeren in verschillende artikelen, zodat het overzichtelijk blijft.

Naar de eerste aflevering…